Weinig mensen weten het, maar toen Napoleon Bonaparte in oktober 1811 Naarden bezocht om de staat van de vestingwerken te inspecteren deed hij iets wat later vergeten werd: hij riep de Europese unie uit.

Het was al jaren zijn droom om van Europa één grote ruimte te maken met:

• één soort strafrecht (code penal)
  • een goede gemeentelijke administratie: bijvoorbeeld dat iedereen een achternaam moest vastleggen
  • goede wegen, zodat legers snel verplaatst konden worden
  • eenheid van maten en gewichten: de meter en de kilo overal gelijk

Om dat voor elkaar te krijgen had in het geheim iets bijzonders voorbereid voor zijn bezoek aan Naarden: hier wilde hij de eenwording van Europa uitroepen.

Juist omdat het nu in oktober de maand van de geschiedenis is, willen we dit bijna vergeten verhaal weer opnieuw voor het voetlicht brengen en dat doen we met het naspelen van deze gebeurtenis.

Op zondag 20 oktober zal napoleon ons museum bezoeken en de rede uitspreken die hij eerder hield in 1811. Gelukkig spreekt hij nu nederlands….

10:30 Museum open
12:00 – 13:00 Leer marcheren tussen de kanonniers en de soldaten (voor kinderen)
13:45 – 14:15 Napoleon en Krayenhoff bezoeken het museum en Napoleon roept de Europese Unie uit. Daarna kanon- en musketdemonstratie